Buď zdravý a silný člověk

Cvičte bez pohybu neboli o účincích izometrického tréninku

Cvičte bez pohybu neboli o účincích izometrického tréninku

Ve světě sportu není nic jednoduššího než izometrický trénink. Nepotřebujeme žádné vybavení ani sportovní oblečení. Můžeme jej provádět v každé pozici, kdykoli a kdekoli. Efekt? Vyšší výdrž a správná struktura svalů.

Izometrická cvičení nejsou ničím jiným než napínáním svalů bez změny jejich délky. V praxi se jedná o to, že cvičíme svalstvo bez pohybu – samotný odpor vyvíjený na svaly stačí k dosažení požadovaných účinků.

Příklad.

Opíráme se rukama o zeď a napínáme svaly paží tak, jako bychom ji chtěli přesunout. Nepohybujeme se však při tom, protože nám v tom brání stěna. Všechno úsilí spočívá pouze v napětí svalů. Svaly bychom měli střídavě napínat a uvolňovat – v několika sériích, opakujících se několikrát.

Výše uvedené cvičení rozvíjí svaly paží a hrudi, ale izometrickou gymnastikou můžeme pracovat nad jakoukoliv částí svalstva. Izometrické kontrakce, na nichž je založena tato forma úsilí, jsou stálým prvkem výcviku u profesionálních sportovců. Jsou také základem rehabilitačních cvičení, předchází vadám postavy a přinášejí úlevu od bolesti během porodu. Kromě toho ale přináší vynikající výsledky při budování svalů a tvarování těla – tělo se díky nim stává silnější a štíhlejší.

Izometrický trénink

Izometrický trénink a budování svalů

Izometrický výcvik nijak nebrání jiným formám fyzické aktivity. Naopak – může jej provádět rovněž jako součást rozcvičky před jiným silovým tréninkem nebo jako “přídavek” po zakončeném klasickém cvičení. Správně provedené kontrakce způsobují, že tvorba svalů probíhá efektivněji a účinněji. Jeden izometrický trénink může zahrnovat různé cviky posilující stejné části svalstva. Můžeme jej provádět ve stoje, vsedě nebo vleže. Napínání svalů doplňujeme o stiskání pěstí, pokusy něco roztrhnout nebo odtlačit, nebo udržení těla v jedné poloze (např. židlička).

Toto úsilí, byť statické, a ne příliš únavné, pomáhá reálně posílit svaly a podporuje jejich růst. Během cvičení bychom měli pamatovat o dýchání. Během kontrakce se nám často v přirozeném reflexu stává, že zadržujeme dech – zde však musí být práce podporována pravidelným, správným dýcháním. Samotný tréning může být krátký. Jednotlivé izometrické kontrakce by měly trvat 3-6 vteřin.

Sending
User Rating 5 (1 vote)

Štíhlá postava nemusí být spojena s milionem odříkání, půstem a nudou na talíři. Jsem absolventem Dietetiky a Tělesné Výchovy. Pracuji ve městě Pilzno denně. Odkdy si pamatuji, zajímal jsem se tématem zdravého životního stylu a mou vášní bylo experimentování v kuchyni a sport. Proto jsem absolvoval studium a nyní pracuji v profesi, která je zároveň i mou vášní.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

* Je vyžadován souhlas

*

Akceptovat


Cookies používáme na webových stránkách

Potvrďte, že souhlasíte s našimi Zásadami ochrany osobních údajů. Ochrana osobních údajů