Buď zdravý a silný člověk

Obezita je to a jak s ní bojovat?

Obezita je to a jak s ní bojovat?

Obezita je závažným problémem v celém západním světě, včetně Česka. Zatímco zdravotní rizika jsou nám známa, o dopadech stigmatizace a diskriminace, se kterými společnost k lidem s výraznou nadváhou často přistupuje, se příliš nemluví.

Podle vědců i lékařů je obezita nemoc, a tak bychom k ní měli i přistupovat. Léčba však bývá složitá, takže se většina postižených bez lékařské pomoci neobejde. Mnohý z nás se jistě již přesvědčil o tom, že to je pravda.

Pár slov o obezitě

Specialisté neponechávají žádné iluze – v 80% případů nadváha nebo obezita není výsledkem patologií nebo genetických tendencí, ale výsledkem přejídání a vyhýbání se pohybu. Příčinou nadváhy nebo obezity je pozitivní energetická bilance, což znamená, že s potravou přijímáme více energie než naše tělo. Jeho přebytek je pak uložen ve formě tukové tkáně. Pohled rodičů s pevnou nadváhou a jejich obézními dětmi naznačuje rozumný předpoklad, že kuchyně v tomto domě není zdravá a celá rodina tráví svůj volný čas pasivně
(před televizorem nebo počítačem).

Příčinou nadváhy však mohou být i nemoci – to se děje mimo jiné v případě diabetu nebo hypotyreózy. Ať už jsme hladoví nebo již nasycení, rozhodujeme v našem mozku, v jeho části zvané hypotalamus. Tam se nacházejí centra sytosti a hladu. Signály, kdy bychom se měli dostat k jídlu a kdy přestat jíst, odtamtud odtamtud. Bohužel u obézních lidí tento mechanismus nefunguje tak, jak by měl – signály sytosti nejsou vysílány nebo chybné signály vyžadují jídlo.
V důsledku toho se zdá, že nadváha nebo obézní osoba je hladová, takže chodí na jídlo a absorbuje tak příliš mnoho kalorií.

Jak zjistím, zda trpím obezitou?

Nejjednodušším způsobem je určit index BMI, Body Mass Index.
BMI určuje množství tělesného tuku. Pro výpočet BMI rozdělte tělesnou hmotnost – vyjádřenou v kilogramech, na druhou mocninu – v metrech.
Příklad – pokud vážíte 65 kg a měříte 1,70 m, vaše BMI je – 65: (1,70 x 1,70) = 22,4.
 
Pozor! Kalkulačka BMI je nespolehlivá u těhotných žen, sportovců, lidí s rozsáhlou svalovou tkání, rostoucími dětmi nebo staršími lidmi, u nichž je obtížné správně určit růst.
 
Úplná klasifikace BMI:

  • méně než 18,5 – podváha
  • mezi 18,5 a 24,9 – správná hmotnost
  • 25 – 29,0 – nadváha
  • 30,0 – 34,9 – obezita 1. stupně
  • 35,0 – 39,9 – obezita druhého stupně
  • nad 40 – obezita třetího stupně, nazývaná také obří
obezita

Nutriční chyby mužů

Hlavní chybou mužů je, že jedí nepravidelně, často jen dvě, ale velmi velkorysá jídla. Dalším je časté stravování rychlého občerstvení, hotových a silně zpracovaných potravin. V mužské stravě je příliš mnoho cukru a sladkostí a sycených nápojů. Pánové také používají příliš mnoho soli a koření. Vyhýbání se zeleniny, ovoce a ryb by mělo být také považováno za hřích.

Dieta pro žaludku pro muže se skládá ze dvou fází – v prvním z nich sestavíte menu, na dietu pro plochý žaludek a aerobní cvičení vám umožní zhubnout, ve druhé – mírně upravenou dietu na žaludku se připojíte k silovému tréninku. Pro zdravého člověka, pracujícího psychicky, postačuje dieta o hmotnosti 2 200 kcal. Obézní muž, rozhodující se o dietě na žaludku, by měl omezit na 1200-1400 kcal denně.

Břišní dieta pro muže: obecná pravidla

  • jíst pravidelně 5 jídel denně;
  • nikdy nezapomenout na snídani;
  • jíst co nejvíce zdravého proteinu: chudé maso, ryby a mořské plody, nízkotučné mléčné výrobky a luštěniny;
  • jíst zeleninu a ovoce;
  • poslední jídlo dne by mělo být chudé bílkoviny bez sacharidů;
  • vzdát se smažení – vařit jídlo (také dušené) nebo péct;

Pro dietu žaludku splnit svůj úkol, je nutné zvýšit denní dávku úsilí. A nejde jen o silový trénink, ale i o další formy fyzické aktivity. Přebytečný tuk musí být spálen, neexistuje žádná jiná cesta – máte 1200-1400 kcal dietu a aerobní cvičení. Silový trénink bude podpořen silovým tréninkem.

pl es fr it nl pt ro sv de hu hr el sk bg
Sending
User Rating 4.5 (2 votes)

Štíhlá postava nemusí být spojena s milionem odříkání, půstem a nudou na talíři. Jsem absolventem Dietetiky a Tělesné Výchovy. Pracuji ve městě Pilzno denně. Odkdy si pamatuji, zajímal jsem se tématem zdravého životního stylu a mou vášní bylo experimentování v kuchyni a sport. Proto jsem absolvoval studium a nyní pracuji v profesi, která je zároveň i mou vášní.



Cookies používáme na webových stránkách

Potvrďte, že souhlasíte s našimi Zásadami ochrany osobních údajů. Ochrana osobních údajů